Turfman

Var ett tag sen jag skrev i denna blogg. Raderat alla tidigare inlägg då Cinchona, mitt förra sto blev såld och jag numera har en ny häst.
Turfman (Tuffe) är en fullblodsvalack, född 1993. Men ingen tror att han är 18 i år, han har startat galopp tills han var ca 7 år, och numera utbildad MSV dressyr. Köpte honom förra året i början av juli av hon som utbildat honom & haft honom sen har pensionerades från galoppen. Han är importerad från Irland. Världens snällaste häst, gör allt man ber om + lite till, älskar att göra skolor och att jobba. Han har fått bra kritik från tävlingarna där dom säger att det är en häst som synd i mängden.

Just i detta skriv tillfälle är han skadad, av en spark i hagen som jag fått kämpa med. Men kommer bli bättre så småningom hoppas jag så vi kan börja tänka på tävlingar igen! 

Just nu får han pencillin och Finadyne mot benet och inflammation. Igår skulle jag & Emelie spruta honom, (har försökt själv men går verkligen inte för han försöker attackera mig) och först gick det bra, men när jag fått i honom mer än hälften av sprutan så börjar han.. Emelie som stod framför honom fick hoppa iväg för han hoppade fram samtidigt som han klämde mig mellan honom & väggen. Jag var tillslut tvungen att dra mig ut därifrån & bara släppa sprutan & skydda mig.

Så fort han fått av sprutan så är han lugn & jag bara hoppades på att kanylen satt kvar & inte var av i honom. Kunde inte chansa att ta ur kanylen och sticka honom igen så chansade & såg att det rann pencillin ur kanylen så antog att den hade klarat sig. Tog lugnt & försiktigt i sprutan igen i hopp om att lyckas denna gång & det gick kanon.

Jobbigt med spruta spec när jag alltid är själv i stallet. Men tack Emelie för hjälpen! & Sorry för dina händer när du höll i honom :) Åkte till Emelie's hästar & fotade dom när hon hade en yoga boll till dom :)

Senare på kvällen tog jag & badade honom. Han är så skitig! & fäller ;) Idag ska jag försöka rida ut en sväng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0